Kerékcsapágy csere és féktisztítás http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4001.JPG Első lépésben a motort középtámaszra emeljük, majd az elejét kicsit megemelve feltámasszuk, hogy az első kerék a levegőbe maradjon. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4002.JPG Oldjuk a tengely rögzítő biztosító fedél anyáit. Külön nem említem többször, de mindenütt csillagkulcsot használta. Ezzel van egyedül esélyünk arra, hogy az anyák és csavarok feje a szerelés végeztével is épen fog maradni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4003.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4004.JPG Utána kitekerjük a keréktengelyt és kihúzzuk azt. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4005.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4007.JPG A kerék a földre fog esni. Ne is erőltessük, nem fog kijönni. A gumiabroncs felfújt állapotban nem jön át a két féknyereg közt. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4006.JPG Fordítsuk ki a km óra meghajtás hajtóműházát. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4008.JPG A kihúzott tengelyt szemrevételezzük. Ezen az látszik, hogy kissé rozsdamart a közepe. Rizsdás olajos szutyok van rajta. töröljük le! http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4010.JPG Látszik, a két csapágy belső gyűrűjének felfekvési nyoma. Az is látszik, hogy víz befolyt alá. Attól rozsdás. Nem kell vele különösebben foglalkozni. Megcsiszolni nem érdemes, vert nem lesz szoros az illesztés, mikor visszarakjuk. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4011.JPG A kerék csak akkor fog kijönni felfújt állapotban ha legalább az egyik féknyerget levesszük. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4012.JPG A féknyereg rögzítő csavarok eredetileg be vannak ragasztva, hogy biztosan ne tekeredjenek ki. Első bontásnál elég nehezen lehet kiszedni. Olyan érzés, mint ha bele lenne betonozva. Meg sem mozdul. Én nem melegítettem egyszerűen erőből kitekertem, igaz egy kicsit kalapáccsal is rásegítettem. Villáskulccsal biztosan nem jön ki. Mivel nekem már többször is ki volt véve, már nem okoz gondot. A ragasztó a csavar végén egyébként jól megfigyelhető. Nem ragasztottam vissza egyszer sem, mert úgy ítéltem meg, hogy nem fog kicsavarodni magától. Erre azért is kevés az esély, mert a menetek közt maradék még többszöri kivétel után is eléggé megnehezíti a kitekerését. Kézzel nem lehet csak kulccsal tekerhető még az utolsó fordulatoknál is. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4013.JPG A nyereg oldása után a kerék már könnyedén kijön. Defektnél és gumi cserénél van esély hasonló műveletre. Ha nem akarjuk a nyerget levenni, akkor le kell engedni és laposan kell visszatenni. A helyén kell felfújni. Viszont ha szerelés közben kicsíptük, akkor újból ki kell szerelni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4014.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4015.JPG A fékeken így első látásra semmi kórosat nem látni. A betétek még bőven kibírják az előttünk álló idényt. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4016.JPG vetünk egy pillantást a km óra meghajtó hajtóműház nyitott felére is. Itt sincs semmi kóros. Van benne elég zsír. Működött is – nem volt vele probléma. De ha már kiszedtük, akkor ki fogjuk pucolni ezt is és rakunk bele friss zsírt. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4017.JPG A másik oldalon még a helyén van a távtartó közdarab. Ezt is jól rakjuk el, mert e nélkül nem rakható össze az első futómű. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4018.JPG Általában tartsunk rendet magunk körül, ne hogy a végén maradjon alkatrész, amit valahova nem raktunk vissza. Eddig ezeket vettük ki. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4019.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4020.JPG Egy bátor és határozott mozdulattal egyszerűen kifeszítjük a csapágyat védő szimmeringet. Ami már most látszik, hogy nem állt a helyzet magaslatán, hiszen víz nyomai sejthetők a mögötte rejtőző alkatrészeknél. (tengely csapágy alatti része) http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4021.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4022.JPG A kipattintott szimmering mögött található a km óra meghajtó fix tengelykapcsolója. Ez veszi át a forgó mozgást a keréktől és továbbítja a km óra meghajtó hajtóműház danamid hipoid kerekéhez. Ha a km óra nem mutat és a spirál nincs elszakadva, ezen a tengelykapcsoló alátéten kell kicsit gépészkedni. Satuba fogva a körmöket kicsit kintebb kell hajtani, hogy újból elérje a danamid orsót. Nem a szélső, ha nem a belső körmöket kell kicsit kintebb hajtani. Végül az egész hajtogatási művelet végén arra vigyázzunk, hogy a közdarab sík felületre rakva ne billegjen. Legyen újból sík. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4024.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4025.JPG A másik oldalon szintén kipiszkáljuk a szimmeringet. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4026.JPG És ahogyan látszik ez a szimmering el is veszítette a feszítő rugóját. Ilyen állapotú alkatrészt már nem építünk vissza. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4028.JPG Ez után a csapágyat kell kiütni. Én a látható eszközzel kezdtem hozzá. Ekkor még nem tudtam azt ami később derült ki. A két csapágy közt levő távtartó hüvely helyzetét a keréktengely határozza meg. Tartó funkciója nincs. Központi egytengelyű helyzetéből kibillenthető már most is. Így a csapágy túloldali belső peremére, a kitő tüske jól felfekszik. Én ezt ekkor még nem tudtam, hiszen soha nem bontottam még TA első kereket ilyen mélyen. Hogy elérjem a belső peremet, én a kiütő szerszám peremét sarkosra köszörültem. Így sikerült kiütni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4029.JPG Itt már látszik, a belseje az egyik oldalról. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4030.JPG Ez pedig már mindenki bizonyára kitalálta. A kiütött csapágy és a távtartó hüvely. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4031.JPG Itt látszik a lényeg. Nem ezért szedtem szét, ha nem a 39 ezer km miatt. De amint látszik, ide bőven jutott patakvíz. Rozsdás a csapágy széle és a távtartó hüvely is. Az hogy a csapágy belsejében mi van – őszintén mondom – nem érdekel. Ez magában márt elegendő indok arra, hogy cserére érettek az első csapágyak. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4033.JPG Itt különösebb teendő nincs. Ki kell szépen törölgetni, hogy az új csapágyak tiszta és száraz helyre kerüljenek. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4034.JPG Magától értetődő, a másik oldali csapágy kiütése következik. Az előző is kijött 4-5 ütéstől. Ez sem volt berohadva. (még) Mielőtt még valaki szóvátenné, hogy a kiütést, a féktárcsára fektetett keréknél végeztem – elmondanám, hogy minimális erejű – szinte kocogtató jellegű ütéseket mértem a tüskére. Ez pedig nem okoz sérülést, görbülést a tárcsánál. Egyébként pedig gumiszőnyegen dolgoztam. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4035.JPG A nap fotója. Ezt el kell ismerni. Ragyogóan látszik a víz a csapágy belső oldalának felületén. Ez nem fog kiszáradni soha. Egy biztos és masszív berohadási folyamat előestéjén bontottam szét az első futóművet. Ki tudja azt megmondani, hogy ezzel így meddig lehetett volna menni ? Hány km-t? Senki. Ezért kell elébe menni a dolgoknak. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4036.JPG Kint van az amit ki kellett venni. Ebből csak a távtartó hüvelyt fogjuk visszaépíteni, mielőtt szalonképesebb állapotba hoztam. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4037.JPG Belül is kitöröltem a vizet. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4038.JPG Elővettem az új alkatrészeket és kiterítettem mindent, hogy szemügyre vegyem a régit és mellétegyem az újat. Itt még észre lehet venni, ha mellévásároltam. Megnéztem mit szedtem ki és mit vettem. Minden stimmelt. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4039.JPG A távtartó hüvelyt 400-as csiszolópapírral vettem kezelésbe. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4040.JPG Ilyen lett. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4041.JPG A km óra meghajtás felőli csapágyat a helyére illesztettem. Eszembe volt a lehűtés, de nem alkalmaztam. Ha lehűtöm rácsapódik a pára. Most pont száraz viszonyokra van szükség. Eleinte a kalapács fa végével kezdtem el a folymatot. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4042.JPG Majd találtam a lomjaim közt egy pont a célnak megfelelő évekkel ezelőtt kimaradt fűtésszerelési menetes toldatot. Ami már nem kell. Ezzel ütöttem be a helyére. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4043.JPG A másik oldal. El ne felejtsük a távtartó hüvelyt a csapágy előtt a helyére tenni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4044.JPG Ide nem volt acél csövem. Egy darab huladék műanyag csatorna elemet használtam. Ezzel ütöttem a helyére. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4045.JPG Nem kellett nagy erő. Hasonló nagyságú, mint amivel kijött. Az esetleges noname csapágyak nem biztos hogy ilyen jól tartják a méretüket. Elég ide plusz 1 század és elkezdődik a szenvedés. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4046.JPG Ez is helyére került. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4048.JPG Itt a japán porvédőéles szimmering. Ez is a helyére került. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4051.JPG A szimmering alá ne felejtsük betenni a km óra meghajtó tengelykapcsolóját. Erre az oldalra nem volt ugyan az a minőségű szimmering. Nem baj, ez is japán, csak fekete. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4052.JPG Zsírral szépen bekenjük az egészet. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4051.JPG Ezt az oldat is bekenjük. A csapágycsere kész. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4054.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4055.JPG Most kitakarítjuk a hipoid hajtóművet. Kivesszük a danamid csigát. Vigyázzunk, mert jöhet vele egy acél hézagoló alátét is. Ne felejtsük visszarakni takarítás - ápolás után. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4056.JPG A csiga menesztő körmeit, amik a tengelykapcsoló alátéthez kapcsolódnak, megtisztítjuk. Ha a km óra nem működik, akkor a meg kell vizsgálni a tengelykapcsoló körmök hajtogatásával egy időben, hogy a danamid körmök mennyire merőlegesek a peremre. Ha nem, akkor tűreszelővel merőlegesre kell faragni. Ha így rakjuk össze, a km óra újból működni fog. Ha a spirállal van baj. Ez a művelet értelemszerűen nem fog segíteni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4057.JPG Miután szétszedtük, kitakarítottuk, ezt is bezsírozzuk. Most jön a fék. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4058.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4059.JPG Sajnos kézben tartva a csavarhúzóval érintkező csavart nem lehetett oldani. Hogy ne szúrjam a csavarhúzót a tenyerembe, ideiglenesen odafogattam a helyére újból. Így már az a kis hernyócsavar kijött. Vigyázzunk mert is be tud rohadni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4061.JPG A hernyócsavar alatt egy imbuszfejű csavar van. Ez egy tengely, erre vannak a fékbetétek felfűzve a túloldalon. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4062.JPG Ez a tengely nem szokott beszorulni. Arra ott van a külső hernyócsavar. A hernyócsavar tulajdonképpen azért van, hogy a fékpofákat tartó tengely ne tudjon véletlenül kicsavarodni. Napi – heti – havi rutinellenőrzésnél, erre a hernyócsavarra érdemes rápillantani. Ha a helyén van indulhatunk. A hernyócsavar a biztosíték arra, hogy a fékbetéteket menet közben ne hagyjuk el. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4063.JPG http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4064.JPG Itt már látszik, hogy a tengelyt kivettem. A fékbetéteket ki lehet emelni. http://transalp.hopto.org/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4065.JPG A fék tisztítás, ellenőrzés egyik része, hogy a dugattyúk mozgékonyságát ellenőrizzük. Palkástjukon nem lehet rozsdás bemaródás. A kézifékkarral óvatosan pumpáljuk rá pártat. De közben a másik oldalt támasszuk ki, mert az is el fog indulni. Egyelőre csak ezt az oldalt vizsgáljuk és tisztítjuk.